Innowacja pedagogiczna dla klas I-III gimnazjum z dziedziny muzyki.
Ogólna charakterystyka programu
Program klasy artystycznej to uzupełnienie i wzbogacenie treści programowych z muzyki o czynne muzykowanie (śpiew i grę na instrumentach) w stopniu średnio zaawansowanym, animację życia kulturalnego szkoły i uczestnictwo w życiu muzycznym regionu. Może być realizowany w powiązaniu z podręcznikiem do muzyki zatwierdzonym przez MEN wykorzystywanym we wszystkich klasach i w oparciu o autorskie materiały przygotowane przez nauczyciela. Niezbędna jest również korelacja treści nauczania plastyki z niniejszą innowacją.
W związku z wprowadzeniem dodatkowych zagadnień i treści konieczne jest zwiększenie liczby godzin muzyki o jedną jednostkę w trzyletnim cyklu kształcenia (po jednej godzinie na poziom).Również program wychowawczy klasy będzie konstruowany w oparciu o wychowanie przez sztukę.
Głównym celem utworzenia klasy artystycznej jest rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych poprzez czynne muzykowanie oraz kształtowanie umiejętności włączania sztuki we własne, osobiste życie poprzez świadome uczestnictwo w życiu kulturalnym. Klasa muzyczna winna stać się animatorem życia muzycznego w szkole.
W czasie realizacji programu będą osiągane cele szczegółowe: 1. Rozwijanie umiejętności śpiewu i techniki gry na instrumentach:
flety podłużne
instrumenty sztabkowe
gitara
keyboard
gra na innych instrumentach, jeśli dzieci uczą się na nich gry w innych placówkach edukacyjnych (uczniowie szkół muzycznych, ognisk itp., którzy opanowali technikę gry) 2. Własne próby twórcze. 3. Praktyczne poznawanie arcydzieł literatury muzycznej poprzez grę motywów przewodnich. 4. Obcowanie z dziełami sztuki poprzez uczestnictwo w koncertach muzycznych, przedstawieniach i innych imprezach kulturalnych. 5. Animowanie życia muzycznego w szkole - wykonywanie, prowadzenie, organizacja koncertów i imprez muzycznych. 6. Zdobycie umiejętności pracy z programem komputerowym do edycji nut. 7. Rozwijanie umiejętności poszukiwania, segregowania i opracowywania zebranych informacji, przedstawiania własnych sądów, motywowania ich, pisanie recenzji. 8. Przygotowanie do świadomego korzystania z mass mediów (prasy, radia, telewizji i Internetu), uświadomienie ich kulturotwórczej roli w naszym życiu. 9. Kształcenie zainteresowania kulturą i tradycją środowiska lokalnego, regionu, narodu. Współudział w lokalnej działalności kulturalnej.
Realizacja wymienionych celów przygotowuje uczniów do świadomego odbioru dóbr kultury oraz aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Innowacja łączy treści muzyki w powiązaniu z innymi przedmiotami bloku humanistycznego, zwłaszcza plastyki - w ramach bloku - "sztuka" oraz edukacji czytelniczo-medialnej i regionalnej.
(...)
Ewa Kozyra Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 12 w Gdańsku |